Friday 9 December 2011

Saving the Weak Kitten


Tengahari tadi, apabila aku berjalan pulang ke rumah dari masjid, aku terpandang seekor kitten, warna oren di tepi jalan. Nampak macam lemah, dan badan kurus. Mengiau dan mengikut aku berjalan ke rumah. Mungkin lapar. Siapalah yang buang kucing malang ni? Dah la kecil…kasihan…




Aku mengangkatnya ke rumahku, dan memandikannya dengan SebaMed, lapkannya dan bagi ia minum susu dan makan Friskies. Ia nampak tak berselera makan. Mungkin masih takut. Ia agak pemalu… lepas aku naik atas, dan aku senyap2 turun ia mula makan. Alahai, pemalu rupanya anak kucing ni. Ia makan sikit saja dan kemudian berehat. Lepas makan ia berlari2, ia lari dari rumahku. Aku panggilnya, dan ternyata ia tak nak masuk. Tak biasa agaknya?

Kucing binatang kesayangan Nabi. Ia binatang yang jinak, dekat dengan manusia. Masih ingatkah anda, kisah Abu Hurairah? Abu Hurairah ialah sahabat Nabi, seorang alim dan seorang yang pengasih terhadap kucing. Setiap kali beliau ke masjid, beliau akan meletakkan anak-anak kucing di dalam poketnya. Oleh itu, Nabi memanggil beliau dengan gelaran Abu Hurairah yang bermaksud ‘Bapa Kucing’. Nama sebenar Abu Hurairah ialah Abdul Rahman.

Kita sebagai manusia ni, hendaklah menyayangi kucing dan binatang-binatang lain. Kelak, di akhirat nanti binatang-binatang itu akan menjadi pembela kita…

P/S: Kitten oren itu lari dari rumahku. Mungkin ia belum biasa, namun ia suka berada di kakiku… insya Allah ia akan ingat aku juga.

No comments:

Post a Comment